سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خدمات امداد باطری : خرید باتری ، فروش باطری ، قیمت باطری ، تعمیر

صفحه خانگی پارسی یار درباره

باتری های لیتیوم-یون حالت جامد

در مقاله قبل به یکی از نسل های جدید باتری که قرار است بعد از باطری لیتیوم-یون در خودروهای الکتریکی به کار گرفته شوند اشاره کردیم.
در این مقاله نیز شما را با یکی دیگر از انواع این باتری های جدید آشنا خواهیم کرد. لطفا با ما همراه باشید.

باتری های لیتیوم-یون حالت جامد

 
در این نوع باتری ها، یک الکترولیت سرامیکی جامد جایگزین مایع‌های الکترولیت کنونی در سلول‌های لیتیومی کنونی می‌شود. در نتیجه، یک باتری در اختیار خواهیم داشت که آتش نمی‌گیرد، در طول زمان ظرفیت خود را از دست نمی‌دهد و در یک حجم معیّن، می‌توان میزان ذخیره انرژی را به 2 برابر افزایش دهد؛ چرا که استفاده از الکترولیت جامد باعث می‌شود که بهر‌ه‌گیری از فلز خالص لیتیوم در الکترود منفی ممکن گردد.
همچنین عملکرد باتری‌های حالت جامد همراه با افزایش درجه حرارت، بهبود می‌یابد و در نتیجه، نیاز به سیستم خنک‌کننده باتری کاهش خواهد یافت.

موانع پیش روی باتری های لیتیوم-یون:

الکترولیت سرامیکی تا 5 برابر سنگین‌تر از الکترولیت مایع است و در عین حال، به یک سری ورقه‌های نازک و شکننده برای حفاظت از آن در مقابل شرایط جاده مورد نیاز خواهد بود. همچنین در هوای سرد، عملکرد باتری نیز تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد.
 
وضعیت فعلی باتری های لیتیوم-یون :
شرکت «دایسون» که یک تولید کننده جاروبرقی در بریتانیا به شمار می‌رود و از جانب دولت یک کمک‌هزینه برای ساخت یک خودروی الکتریکی دریافت کرده، در سال 2015 استارت آپ Sakti3  -که در زمیننه ساخت باتری‌های حالت جامدفعالیت می کند- را خریداری کرده است. البته Sakti3 از یک روش تولید به صورت یک لایه نازک استفاده می‌کند که احتمالاً نمی‌تواند در صنعت اتومبیل جایی داشته باشد. محققان گروه «ساکاموتو» نیز در حال حاضر بر روی تولید متریال سرامیکی به صورت پودر کار می‌کنند.